02176250165

پولیپ رحم و انواع آن

پولیپ رحم و انواع آن
خلاصه

پولیپ رحم اصطلاحا به توده هایی قرمز رنگ و لطیفی که در داخل رحم رشد می کنند گفته می شود. این پولیپ ها قطری حدودا یک سانتی دارند و به شکلی هستند که بتوانند در داخل رحم جای بگیرند.

26 9 01

متاسفانه بسیاری از خانم ها به دلیل اینکه با مشکل پولیپ رحم مواجه شدند، در بررسی ها و طی مراحل درمانی خود آشنایی کاملی با این بیماری دارند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در خصوص این بیماری خدمت خانم هایی که به هردلیلی آشنایی چندانی با این بیماری ندارند ارائه دهیم. امید است که آشنایی اجمالی با این بیماری بتواند نگاه دقیقی را در خانم ها ایجاد کند تا بتوانند در صورت بروز احتمالی این خطر برای خودشان به سرعت تشخیص داده و روند درمانی را در مراحل اولیه ابتلا آغاز کنند. در تمام بیماری ها یک نقطه اشتراک وجود و آن این است که هر بیماری هرچقدر سریع تر تشخیص داده شود و روند درمانی طی شود میزان موفقیت پزشک برای رفع و حل بیماری و کاهش عوارض بیماری افزایش می یابد.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم اصطلاحا به توده هایی قرمز رنگ و لطیفی که در داخل رحم رشد می کنند گفته می شود. این پولیپ ها قطری حدودا یک سانتی دارند و به شکلی هستند که بتوانند در داخل رحم جای بگیرند. عوارض و یا مشکلاتی که پولیپ ها ایجاد می کنند این است که باعث خونریزی در خانم ها می شوند. دیگر عارضه ای که ناشی از شکل گیری پولیپ داخل رحم است، این است که ممکن است به علت جایگیری در مکان نامناسب رحم از بارداری جلوگیری کنند و مشکل نازایی را به وجود بیاورند. بسیاری از مواقع مشاهده شده مشکل زنان در عدم توانایی بارداری همین مساله پولیپ ها بوده است. یکی از خطراتی که شکل گیری پولیپ ها دارند این است که منجر به سرطانی شدن رحم شوند. در واقع به همین جهت است که مساله شکل گیری پولیپ ها بسیار جدی است زیرا که اگر منجر به به توده های سرطانی شوند دیگر درمان و رفع آنها قدری پیچیده تر می شود.

نکاتی در خصوص پولیپ ها در نواحی رحمی

- برخی از انواع پولیپ ها وجود دارند که خوشبختانه نیازی به درمان جدی ندارند بلکه صرفا با دارو درمانی می توان آنها را از بین برد.
- برخی از پولیپ ها که تقریبا می توان گفت جزء توده های کم آسیب هستند را می توان از داخل رحم خارج کرد و و این پولیپ ها دیگر بازگشت ندارند. بدین معنا که دیگر در رحم شکل نمی گیرند.
- یکی از نکات مهمی که نباید از ذکر آن صرف نظر کرد این است که در بسیاری موارد علائم پولیپ رحم با علائم سرطان دهانه رحم مشترک است. پس بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و در اولین فرصت به پزشکی متخصص رجوع کنید. در این مواقع گاهی مشاهده می شود که بیماران دچار استرس و نگرانی هایی می شوند که مانع از آن می شود که مراحل درمانی به درستی طی گردد.


علائم ابتلا به پولیپ

- عدم نظم عادت ماهیانه در خانم ها می تواند یکی از علائمی باشد که حاکی از شکل گیری پولیپ داخل رحم باشد.
- خونریزی های شدید و غیرعادی در هنگاهی که خانم ها پریود می شوند نیز باید برایشان مهم باشد؛ مبادا به پولیپ رحمی دچار شده باشند.
- زنانی که بعد از یائسگی لکه بینی دارند حتما باید با پزشک مشاوره کنند زیرا که بعید نیست دچار پولیپ باشند.
- عده ای از خانم ها گزارش می کنند که بعد از رابطه جنسی با همسر دچار خونریزی می شوند. در این مواقع آزمایشات نشان داده است که اینان دچار پولیپ هستند.

عللی باعث می شوند پولیپ در رحم ایجاد شود

متاسفانه باید گفت تاکنون هیچ دلیل قطعی و صد درصدی کشف نشده است که بتواند ایجاد پولیپ را ناشی از آن دانست اما به هر حال عواملی در این موضوع دخیل اند:

- زنانی که بین سی تا چهل سال قرار دارند احتمال ابتلای زیادی دارند.
- دوره یائسگی یا پیش از آن زمانی است که آمار زیادی را در این دروه می بینیم.
- فشارخونی که در زنان وجود دارد عامل کم اهمیتی نیست
- هورمون درمانی نیز می تواند نقش به سزایی در شکل گیری این توده های داخل رحمی داشته باشد.

انواع پولیپ

پولیپ ها دو نوع هستند:

- پولیپ های پایه دار که پایه آنها باعث می شود به دیواره رحم متصل شوند. در مواقعی آنقدر این پولیپ ها بلند هستند که از دهانه واژن آویزان هستند.
- دسته دوم پولیپ ها بدون هیچ پایه ای هستند ولی به دیوراه چسبیده اند.

پولیپ رحم چگونه قابل تشخیص است؟

- عکس رنگی از رحم و لوله های رحمی ؛ در این روش مسئول رادیو لوژی کمی ماده رنگی را به رحم بیمار تزریق می کند و سپس از رحم عکس برداری می کنند. در این روش پزشک امکان این را دارد که بافت های داخلی رحم را دقیق ببیند و سایز پولیپ ها را به درستی تشخیص دهد.
- هیستروسکوپی؛ در این روش متخصص زنان وسیله ای را به داخل واژن بیمار وارد می کند. این وسیله که اسکوپ نامیده می شود به درستی پولیپ ها را مورد بررسی قرار می دهد و در مواقعی پولیپ ها نمونه گیری می شود تا زیر میکروسکوپ مشاهده دقیق صورت گیرد.
- سونوگرافی ؛ در این روش که واژینال انجام می شود تصویر هایی از داخل رحم تهیه می گردد و این تصاویر در تعیین و میزان پولیپ ها نقش به سزایی دارند.
- پیشنهاد ما به زنان ( مخصوصا کسانی که متاهل هستند) در صورتی که نشانگان این بیماری را در خود مشاهده کردند به سرعت با بهترین متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته و روند تشخیصی و درمانی را به سرعت آغاز کنند.

پولیپ رحم چگونه درمان می شود؟

اگر پولیپ ها علائمی ایجاد نکنند، ممکن است نیازی به درمان نباشد. با این حال، اگر پولیپ‌ها باعث خونریزی شدید در دوره‌های قاعدگی شوند یا مشکوک به پیش‌سرطانی یا سرطانی بودن آن‌ها باشند، باید درمان شوند. در صورت ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری، مانند سقط جنین یا منجر به ناباروری در افرادی که می خواهند باردار شوند، باید برداشته شوند. اگر پولیپ بعد از یائسگی کشف شد، باید برداشته شود. (به این عمل پولیپکتومی می گویند.)

روش های درمانی شامل موارد زیر است:

داروها: داروهایی که به تنظیم تعادل هورمونی کمک می کنند، مانند پروژستین ها یا آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، ممکن است به عنوان یک درمان موقت استفاده شوند. این داروها به تسکین علائم کمک می کنند. با این حال، علائم معمولاً پس از قطع داروها بازمی‌گردند.

هیستروسکوپی: این روش ممکن است به عنوان یک روش درمانی نیز استفاده شود. در درمان، پزشک ابزارهای جراحی را از طریق هیستروسکوپ وارد می کند تا پولیپ های پیدا شده را از بین ببرد.

کورتاژ: این روش ممکن است همراه با هیستروسکوپی انجام شود. در حالی که از هیستروسکوپ برای مشاهده داخل رحم استفاده می کند، پزشک از کورت برای خراش دادن پوشش داخلی و برداشتن پولیپ ها استفاده می کند. پولیپ ها ممکن است به آزمایشگاه فرستاده شوند تا مشخص شود که آیا خوش خیم یا سرطانی هستند. این روش برای پولیپ های کوچکتر موثر است.

اگر پولیپ را نتوان با روش‌های دیگر برداشت، یا اگر پولیپ‌ها سرطانی باشند، ممکن است جراحی اضافی لازم باشد. در مواردی که سلول های سرطانی در پولیپ های رحم یافت می شوند، هیسترکتومی، یک روش جراحی که در آن کل رحم برداشته می شود، ممکن است ضروری باشد.

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)