02176250165

ناباروری با میکرواینجکشن ICSI درمان می شود!

ناباروری با میکرواینجکشن ICSI درمان می شود!
خلاصه

ICSI به عملكرد آزمایشگاهی گفته می شود كه در آن اسپرم با سوزن شیشه ای ریز جمع می شود و به طور مستقیم به هر تخمک تزریق می شود.

18 9 01

ناباروری با میکرواینجکشن ICSI درمان می شود !


حدود نیمی از زوج های جوان که در باروری خود دچار مشکل هستند علت اصلی آن مربوط به اسپرم می باشد. یکی از روش های شایع برای درمان ناباروری انجام میکرواینجکشن ICSI به منظور درمان ناباروری در مردان است که نتایج به دست آمده از این روش بسیار موفقیت آمیز بوده است هدف از نگارش این مقاله توضیح کاملی در مورد درمان ناباروی با میکرواینجکشن ICSI، خطرات، اینکه چه افرادی گزینه مناسبی برای این روش هستند و بسیار از موارد دیگر می باشد.


میکرواینجکشن ICSI چیست؟

تزریق داخل اسپرم سیتوپلاسمی (ICSI) بسیار مشابه IVF معمولی است که در آن گامت ها (تخمک ها و اسپرم) از هر شریک جمع آوری می شود. تفاوت بین این دو روش می توان به روش دستیابی به لقاح اشاره کرد.

ICSI به عملكرد آزمایشگاهی گفته می شود كه در آن اسپرم با سوزن شیشه ای ریز جمع می شود و به طور مستقیم به هر تخمک تزریق می شود. این کار در آزمایشگاه توسط جنین شناسان با تجربه و با استفاده از تجهیزات تخصصی انجام می شود. تعداد بسیار کمی از اسپرم مورد نیاز است و توانایی اسپرم برای نفوذ در تخمک دیگر مهم نیست زیرا این روش با استفاده از تکنیک ICSI انجام شده است. این روش تضمین نمی کند که لقاح رخ می دهد زیرا رویدادهای سلولی لقاح معمولاً پس از قرار دادن اسپرم در تخمک، باید رخ دهند.


فرآیند تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

تخمک از زن گرفته می شود و در جایی نگه داشته می شود که یک اسپرم منفرد در سیتوپلاسم تخمک با استفاده از سوزن بسیار ریز تزریق می شود. قبلا اسپرم نیز از فرد اهدا کننده یا خود فرد گرفته می شود و در محیط آزمایشگاه شستشو و سپس جداسازی می شود و در نهایت به سیتوپلاسم تخمک تزریق می شود.


علت اصلی استفاده از روش میکرواینجکشن

از جمله علل ها و دلایل اصلی درمان ناباروی با میکرواینجکشن در زوج های عبارتند از:

- آقایانی که اسپرم بسیار کمی را می توانند تولید کنند
- عدم حرکت عادی اسپرم
- وجود مشکلاتی در ناحیه تناسلی آقایان که می تواند به اسپرم اجاز خروج را ندهد.
- زمانی که ممکن است اسپرم در اتصال به تخمک دچار مشکل شود.
- زمانی که از تخمک های آزمایشگاهی استفاده شده است.


مراحل انجام میکرواینجکشن ICSI

از دید بیمار، انجام چرخه درمانی ICSI دقیقاً مشابه با درمان ناباروری با IVF است یعنی طبق همان مراحل انجام می شود که عبارتند از:

- تحریک تخمک ها
- بازیابی تخمک ها
- انتقال جنین به داخل رحم
- لقاح
- تست بارداری


میکرواینجکشن برای چه افرادی مناسب است ؟

این روش برای افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه می شود که عبارتند از:

- وقتی تعداد اسپرم ها بسیار کم است.
- هنگامی که اسپرم نمی تواند به درستی حرکت کند(تحرک ضعیف) یا از جهات دیگری غیر طبیعی باشد.
- هنگامی که جراحی اپیدیدیم یا بیضه انجام شده است مثلا وازکتومی، یا انسداد مانع از رسیدن اسپرم به انزال شود. این وضعیت ناشی از بیماری، آسیب یا وضعیت ژنتیکی می باشد.
- هنگامی که مقادیر زیادی آنتی بادی در مایع منی وجود داشته باشد.
- قبلا از IVF استفاده کرده و لقاح قبلی شکست خورده باشد.



میزان موفقیت میکرواینجکشن چقدر است؟

زمانی که شما به منظور درمان ناباروری خود به پزشک یا بهترین مرکز ناباروری مراجعه می کنید برای درمان این مشکل ابتدا از روش ناباروری با IVF استفاده می شود که ممکن است نتیجه آن موفقیت امیز نباشد که در اینصورت پزشک انجام میکرواینجکشن را به منظور افزایش شانس باروری فرد انجام می دهد.

به طور معمول شانس باروری و تولد نوزاد به روش IVF همراه با میکرواینجکشن با روش IVF بدون میکرواینجکشن کاملا یکسان است ولی ممکن است IVF شانس باروری را نیز افزایش دهد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده هدف مراکز درمان ناباروری کمک به باروری زوجین است که صاحب یک جنین سالم شوند ولی میزان درصد باروری با لقاح خارج رحمی از 40 درصد پایین تر است ولی جای هیچ نوع نگرانی وجود ندارد چرا که علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است که این میزان افزایش پید کند.



معایب درمان ناباروری با میکرواینجکشن ICSI

معمولا انجام میکرواینجکشن که به منظور کمک باروری زوجین استفاده می شود که طبق گزارشات بدست آمده خطرات بسیار کمی از آن گزارش شده است که معمولا مرتبط با تکنیک هایی است که به منظور ارزیابی اسپرم استفاده می شود که ان هم مشکل حادی نیست از دیگر خطرات و معایب این روش عبارتند از:

اختلالات مادرزادی: به طور معمول در بارداری های طبیعی حدودا 1.5 درصد یا 3 درصد نوزادان ممکن است دچار اختلالات مادرزادی شوند که این میزان در روش باروری به روش میکرواینجکشن این میزان گفته شده بیشتر است.

چند قلویی: همانطور که گفتیم معمولا زوج هایی که میکرواینجکشن را همراه با لقاح مصنوعی انجام می دهند شانس آن ها برای چند قلویی 30 تا 35 درصد می باشد و احتمال سه قلویی حدود 5 تا 10 درصد می باشد. چند قلویی علاوه بر لذت شیرینی که به همراه دارد برای مادر می تواند مشکلات زیادی را از جمله فشار خون بالاف دیابت و … را به همراه داشته باشد.


هزینه انجام میکرواینجکشن

یکی از مهم تری مواردی که درمان ناباروی با میکرواینجکشن بسیار اهمیت دارد هزینه انجام میکرواینجکش است که نمی توان هزینه مشخصی را در نظر گرفت چرا که عوامل مختلفی برروی هزینه آن تاثیر می گذارند که عبارتند از:

- هزینه های مروبط به دارو
- هزینه های مربوط به تست های تشخیصی
- هزینه مربوط به جراحی
- هزینه های مربتط با کاشت
- هزینه های مربتط با مشاوره و همچنین معاینات قبل از جراحی

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)