02176250165

روش های حفظ باروری

روش های حفظ باروری
خلاصه

بدن خانم ها و آقایان با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد، به همین سبب روش های حفظ باروری در آن ها نیز بسیار متفاوت می باشد. خانم ها در دهه ی بیست زندگی در اوج باروری خود هستند و این قدرت به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

10 9 01

اگر شما جزء زوج هایی هستید که در حال حاضر توانایی بچه دار شدن ندارید باید به حفظ باروری خود توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا بسیاری از زوج ها سالیان متوالی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. آن ها فکر می کنند هر زمان که جلوگیری را کنار بگذارند، بچه دار می شوند ولی این تصور کاملا غلط است چرا که شما بعد از چندین سال جلوگیری باید برای بچه دار شدن صبور باشید. حفظ باروری یکی از مهم ترین اقداماتی است که زوج های جوان و افراد مجرد سن بالا باید به آن توجه داشته باشند. اگر شما هنوز مجرد هستید و همچنان قصد ازدواج ندارید باید اقدامات مختلفی را برای حفظ باروری خود انجام دهید. زوج های جوان نیز اگر در حال حاضر احساس می کنند که قدرت پدر و مادر شدن ندارند، برای درمان از روش های مختلفی استفاده می شود.


روش های حفظ باروری در خانم ها

بدن خانم ها و آقایان با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد، به همین سبب روش های حفظ باروری در آن ها نیز بسیار متفاوت می باشد. خانم ها در دهه ی بیست زندگی در اوج باروری خود هستند و این قدرت به مرور زمان کاهش پیدا می کند. حفظ باروری بعد از 35 سالگی کمی مشکل می شود و نازایی از این سن به بالا، 22 درصد افزایش پیدا می کند. در این راستا اگر شما می خواهید اقدام به باروری خود کنید، باید روش های مختلفی را در زندگی خود اجرایی کنید. از مهم ترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1- به پزشک مراجعه کنید.

یکی از بهترین مشاوران در زمینه ی حفظ باروری، مراجعه به پزشک زنان و زایمان می باشد تا او با اقدامات لازم به حفظ باروری بدن شما کند. به طور مثال او رژیم غذایی و ورزش های مناسبی را برای شما در نظر می گیرد تا قدرت باروری شما در چند سال آینده حفظ شود. علاوه بر آن پزشک می تواند با اندازه گیری میزان تخمک های شما، قدرت باروری شما را تا چند سال آینده تخمین بزند. در حقیقت او ذخیره ی تخمدان شما را اندازه گیری می کند علاوه بر آن حتما باید بیماری های مقاربتی و مشکلات مربوط به واژن و ناحیه ی تناسلی را از بین ببرید.

2- سیگار و دخانیات را کنار بگذارید.

اگر می خواهید به حفظ باروری بدن خود کمک کنید، باید از دخانیات دوری کنید. دخانیات علاوه بر اینکه می تواند منجر به سرطان پستان و ریه در خانم ها شود، می تواند حدود 13 درصد ناباروری برای افراد به وجود آورد. مصرف سیگار و قلیان باعث می شود که تخمک های موجود در بدن خانم ها زود تر از موعد از بین بروند و باروری در خانم ها کاهش یابد. در نتیجه اگر می خواهید اقدام به حفظ قدرت باروری خود کنید، به سمت دخانیات نروید. حتی اگر شما سال های زیادی است که سیگار می کشید، با یک سال سیگار نکشیدن می توانید دوباره قدرت باروری خود را به دست آورید.

نکته: استفاده از دخانیات می تواند علاوه بر کاهش قدرت باروری باعث سقط جنین، یائسگی زود رس، حاملگی خارج از رحم و … شود.

3- ویتامین استفاده کنید.

یکی از بهترین روش ها برای حفظ باروری در خانم ها، استفاده از ویتامین های مختلف می باشد. به طور مثال توصیه می شود که خانم ها در زمان باروری خود از اسید فولیک استفاده کنید. این ماده می تواند تخمک گذاری را تحریک کند و باعث افزایش قدرت باروری شود. همچنین مصرف مکمل های آهن نیز باعث می شود که خانم ها کمتر دچار مشکلات مربوط به باروری شوند.

4- توجه به رژیم غذایی برای حفظ باروری

خانم ها باید برای حفظ باروری خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک می تواند روش های مختلفی را برای آن ها بازگو کند. یکی از این روش ها توجه به رژیم غذایی می باشد. به طور مثال اگر می خواهید قدرت باروری خود را حفظ کنید، باید از محصولات پر چرب استفاده کنید. شیر پر چرب، بستنی و … بهترین خوراکی هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. اما مراقبت باشید که این کالری های اضافه وزن شما را بالا نبرد.

5- وزن مناسب برای حفظ باروری

یکی از بهترین راه ها برای حفظ باروری، توجه به وزن می باشد. خانم هایی که وزن های بسیار بالا یا بسیار پایین دارند، با مشکلات مختلفی در مورد باروری روبرو خواهند شد. تحقیقات نیز نشان داده است که 12 درصد از ناباروری های خانم ها مربوط به وزن های بسیار پایین یا بسیار بالای آن ها می باشد. در نتیجه یکی از بهترین راه ها برای حفظ باروری، داشتن یک وزن مناسب و متعادل می باشد. شما می توانید با ورزش کردن و دقت در رژیم غذایی، تناسب اندام داشته باشید. این تناسب اندام می تواند قدرت باروری شما را نیز به خوبی حفظ کند.


حفظ باروری در آقایان

حفظ باروری علاوه بر اینکه برای خانم ها حیاتی و مهم است، برای آقایان نیز بسیار ضروری می باشد. در صورتی که اسپرم های آن ها ضعیف باشند یا اینکه سلامت کافی نداشته باشند، خانم باردار نخواهد شد. حتی اگر تخمک و تخمدان خانم آمادگی باردار شدن داشته باشد. برای حفظ قدرت باروری آقایان باید به دو ماده ی معدنی روی سلنیم توجه شود. زیرا این دو ماده باعث می شود که اسپرم آقایان سالم تر و کامل تر تولید شود. در نتیجه قبل از بچه دار شدن و برای حفظ قدرت باروری به آقایان توصیه می شود که از مواد غذایی حاوی این دو ماده استفاده کنند.

- از مهم ترین مواد حاوی روی می توان به انجیر، تخم مرغ، فرآورده های لبنی، مارچوبه، غلات کامل، سیب زمینی، بادمجان، هلو و … اشاره کرد.

- از مهم ترین مواد حاوی سلنیم می توان به برنج قهوه ای، گوجه فرنگی، سیر، کلم بروکلی، جو دو سر، پیاز، کرفس و … اشاره کرد.

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)