02176250165

نقشه جهانی درمان ناباروری

 نقشه جهانی درمان ناباروری
خلاصه

میزان ناباروری در مردان و زنان تقریبا برابر است. لقاح مصنوعی در داخل یا خارج از بدن، علاوه بر درمان دارویی، رایج‌ترین تکنیک درمان ناباروری در جهان است که به‌دلیل شانس بالاتری که برای درمان ناباروری دارد.

3 10 01

نقشه جهانی درمان ناباروری


ناباروری، یا ناتوانی در بارداری اختلالی کاملا رایج است که می‌تواند زوج‌ها و خانواده‌ها را با شرایط سختی مواجه سازد. سقط ناخواسته جنین و مرده‌زایی از دیگر اَشکال ناباروری به‌شمار می‌روند که میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده است. براساس آمارهای موجود بیش از 80میلیون زوج در جهان با موضوع ناباروری درگیرند، کشورهای جنوب و شرق اروپا از پایین‌ترین نرخ باروری برخوردارند و از هر4 زوج در کشورهای درحال‌توسعه، یک زوج تحت‌تأثیر ناباروری قرار گرفته‌اند. میزان ناباروری در مردان و زنان تقریبا برابر است. لقاح مصنوعی در داخل یا خارج از بدن، علاوه بر درمان دارویی، رایج‌ترین تکنیک درمان ناباروری در جهان است که به‌دلیل شانس بالاتری که برای درمان ناباروری دارد، نسبت به دیگر تکنیک‌ها از محبوبیت بالاتری برخوردار است. به‌طور کلی هزینه درمان ناباروری در جهان بالاست و می‌تواند در بازه قیمت 5هزار تا 73هزار دلار متغیر باشد. لقاح مصنوعی خارج از بدن معمولا 2دوره روی متقاضی انجام می‌گیرد و هزینه این درمان می‌تواند از 40تا 60هزار دلار متغیر باشد که معمولا 85درصد این مبلغ توسط افراد و نه شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود. همین هزینه‌های بالا و گاه کلیشه‌های فرهنگی و نگاه منفی جوامع نسبت به باروری خارج از روال طبیعی باعث می‌شود زوج‌ها برای درمان باروری کشوری جز کشور خود را انتخاب کنند. هزینه‌های درمان، مجهز‌بودن کلینیک‌ها، ارزان‌بودن سفر، قوانین مربوط به باروری، میزان موفقیت درمان به‌ویژه میان زنان بالای 40سال، قابلیت انتخاب جنسیت فرزند و وجود بانک‌های اهدای اسپرم یا تخمک از عواملی است که افراد برای انتخاب مقصد درمان ناباروری خود درنظر می‌گیرند.


دانمارک محبوب‌ترین کشور اروپا برای درمان ناباروری


درحال حاضر بهترین کلینیک‌های درمان ناباروری اروپا در کشورهای آلمان، اسپانیا، لهستان و قبرس شمالی واقع شده‌اند. کلینیک «دنیا» یکی از موفق‌ترین مقاصد درمان ناباروری در اروپا و جهان در قبرس شمالی واقع شده است. این مرکز میان مراجعه‌کنندگان اروپایی رتبه اول و در جهان رتبه نهم را داراست. دلیل محبوبیت قبرس به‌عنوان مقصدی برای درمان ناباروری، انجام بیش از هزار مورد لقاح مصنوعی خارج از بدن در سال، موفقیت بالای 80درصدی این کلینیک و استفاده از 10تکنیک مختلف برای افزایش درصد موفقیت باروری و ایجاد فرصت‌های بیشتر مانند امکان انتخاب جنسیت فرزند است. قبرس کلینیک درمان ناباروری موفق دیگری هم به نام کایرنیا دارد که میان 10کلینیک برتر جهانی قرار دارد. سالانه در این کلینیک 980مورد لقاح مصنوعی بیرون از رحم یا‌ آی‌وی‌اف انجام می‌شود.
کشور لهستان هم با داشتن کلینیک‌های مشهور درمان ناباروری مانند جینسنتروم به یکی از برترین کشورهای جهان برای درمان ناباروری تبدیل شده است. شانس باروری در این کلینیک با استفاده از تکنیک آی‌وی‌اف بین 43تا 61درصد است و گزینه انتخاب جنسیت نوزاد هم تنها درصورتی که الزام سلامتی وجود داشته باشد، ممکن خواهد بود. این مرکز سالانه بیش از هزار ‌آی‌وی‌اف انجام می‌دهد و برای مراجعه‌کنندگان شرط سنی و تاهل قائل نمی‌شود. همچنین وجود بانک اهدای تخمک و اسپرم باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان از قرار‌گرفتن در صف‌های طولانی انتظار خلاص شوند.
اسپانیا که در زمینه‌های مختلف پزشکی ازجمله پیوند اعضای بدن در جهان مشهور است، در حوزه درمان ناباروری هم جزو مقاصد مشهور اروپا و جهان به‌شمار می‌رود. این کشور بیش از 4کلینیک درمان ناباروری مشهور و معتبر دارد که تکنون یکی از آنهاست. این کلینیک درمانی هم مشابه دیگر مراکز موفق، دارای بانک اهدای اسپرم و تخمک است و درصد موفقیت درمان در آن بالای 59درصد اعلام شده است. اوکراین، یونان، جمهوری چک، مجارستان و بلغارستان از دیگر کشورهای مشهور جهان در حوزه درمان ناباروری به‌شمار می‌روند. در این میان اما دانمارک به‌ویژه به‌خاطر پذیرش اجتماعی گسترده و قوانین آزادانه‌ای که درباره درمان ناباروری، لقاح مصنوعی و استفاده از فناوری‌های کمک به باروری در این کشور وجود دارد، سالانه میزبان تعداد زیادی از متقاضیان، به‌ویژه از سوی آمریکاست. نرخ نوزادان متولد‌شده در این کشور در مقایسه با کشوری به وسعت آمریکا بسیار قابل توجه است. در آمریکا 1.7درصد نوزادان با کمک فناوری‌های کمک به باروری متولد می‌شوند، درحالی‌که 8 تا 10درصد نوزادان دانمارکی به این شیوه متولد می‌شوند. همچنین دانمارک از این بابت که در نزدیکی کشورهایی واقع شده که بسیاری از زنان برای درمان باروری با محدودیت سنی مواجهند، به یکی از قطب‌های درمان ناباروری در اروپا تبدیل شده است. برای مثال در کشور سوئد زنان پس از 42سالگی امکان دسترسی به درمان ناباروری را ندارند و یا دولت هزینه‌های این درمان را در گروهی از زنان پوشش نمی‌دهد. اما در دانمارک زنان تا 46سالگی امکان دسترسی به این درمان‌ها را دارند. از سوی دیگر نرخ بالای اهدای تخمک و اسپرم و وجود یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی تخمک و اسپرم در این کشور باعث شده افراد برای بارورشدن نیازی به انتظار کشیدن نداشته باشند.



درمان ارزان‌تر در آسیا

علاوه بر کشورهای اروپایی، کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، کره‌جنوبی و ‌مالزی هم با متقاضیان زیادی از اروپا و آمریکا سروکار دارند، به‌ویژه به این دلیل که هزینه درمان در این کشورها به نسبت کشورهای اروپایی پایین‌تر است. به بیانی دیگر، ‌هزینه آی‌وی‌اف در آسیا حدود 3تا 4برابر پایین‌تر از هزینه این شیوه درمانی در اروپاست. یکی از موفق‌ترین این کلینیک‌ها به نام CHA در کره‌جنوبی واقع شده است و محبوبیت خود را مدیون نرخ بالای موفقیت در درمان است. تا سال 2019بیش از 20هزار زوج متقاضی این کلینیک درمان موفقی داشته‌اند. این کلینیک بزرگ‌ترین مرکز درمان لقاح مصنوعی خارج از رحم در آسیا محسوب می‌شود و حتی به‌دلیل رویکرد فناور‌انه‌ای که در تشخیص و درمان ناباروری دارد، به یکی از قطب‌های توریسم درمان ناباروری در آسیا تبدیل شده است. این کلینیک علاوه بر کره‌جنوبی در ژاپن و آمریکا هم شعبه دارد.
ترکیه، کشور دیگری در منطقه غرب آسیاست که دارای کلینیک‌های درمان ناباروری مجهزی است. بیشتر متقاضیان کلینیک‌های ترکیه از کشورهای امارات، ترکمنستان و قرقیزستان هستند. نرخ موفقیت درمان در مشهورترین کلینیک درمان ناباروری ترکیه، مدیکانا 44تا 72درصد است و برای دریافت انواع درمان‌های این کلینیک محدودیت سنی وجود ندارد.
در دانمارک، زنان تا 46سالگی امکان دسترسی به درمان‌های ناباروری را دارند. از سوی دیگر نرخ بالای اهدای تخمک و اسپرم و وجود یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی تخمک و اسپرم در این کشور باعث شده افراد برای بارورشدن نیازی به انتظار کشیدن نداشته باشند

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)