02176250165

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم ؟

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم ؟
خلاصه

تخمدان های پلی کیستیک از شایع ترین اختلالات هورمونی در بدن زنان می باشد. در این عارضه هورمونی، هورمون مردانه آندروژن بر سایر هورمون های زنانه غالب می باشد.

13 9 01

از کجا بفهمیم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

تخمدان های پلی کیستیک از شایع ترین اختلالات هورمونی در بدن زنان می باشد. در این عارضه هورمونی، هورمون مردانه آندروژن بر سایر هورمون های زنانه غالب می باشد. از شایع ترین علل وجود تخمدان پلی کیستیک می توان به بی نظمی قاعدگی در زنان و دختران اشاره کرد. در این بیماری تخمدان ها مستعد این هستند که فولیکول هایی را آزاد کنند؛ که این فولیکول ها عدم تخمک گذاری و یا تخمک گذاری ناقص را در پی دارند.


علائم وجود PCOS

علائم و نشانه های بارزی وجود دارند ؛ که نشان می دهد یک خانم مبتلا به تخمدان های پلی کیستیک می باشد. این علائم شامل موارد زیر می باشد:
- به طور معمول تخمدان کیستیک پس از اولین دوره پریودی نمود پیدا می کند و معمولا این عارضه با افزایش وزن رخ می دهد.
- از دیگر نشانه های مشهود این اختلال، قاعدگی ها و پریودی های نامنظم می باشد. قاعدگی نامنظم زمانی رخ می دهد که فاصله میان دو قاعدگی بیش از سی و پنج روز باشد. ممکن است در برخی خانم ها قاعدگی تا چند ماه نیز اتفاق نیفتد. البته عدم ایجاد تعادل در قاعدگی می تواند شامل افزایش دوره های قاعدگی نیز باشد؛ به طوری که ممکن است در هر ماه پریودی بیش از یک بار اتفاق بیفتد.
- همانطور که گفته شد هورمون های مردانه بارز می شوند و سبب ایجاد صفات ثانویه در خانم ها می شود. برای مثال موهای قسمت های مختلف بدن مانند صورت، شکم و اندام های تناسلی بسیار ضخیم می شوند.
- اضافه وزن، ایجاد ناباروری، آکنه های پوستی، افزایش فشار خون و سایر موارد دیگر، می تواند از نشانه های وجود سندروم تخمدان های پلی کیستیک باشد.


آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می شود؟

دانستیم که کیست ها و فولیکول هایی در تخمدان خانم ها به وجود می آید، سبب تنبلی تخمدان ها می شود و در پی آن عوارض متعدد و گوناگون دیگری به وجود خواهند آمد. یا وجود این عارضه باروری در خانم ها کاهش می یابد اما به صفر نمی رسد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی های بسیار و پدید آمدن فناوری های مختلف دیگر جای نگرانی وجود ندارد. اگر خانم به عارضه تنبلی تخمدان دچار است، کافی است زمانی قبل از باردار شدن خود به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند و تحت نظر قرار بگیرید. پروسه درمان برای بارداری کمی طول می کشد و زمانبر است. در این هنگام فرد باید با صبر تمام با پزشک خود همکاری کند و اقدامات لازم را به درستی انجام دهد. انواع داروها، آزمایش ها، فعالیت های بدنی، داروهای گیاهی و یا حتی تغییر سبک زندگی برای درمان این عارضه پیشنهاد می شود. تنبلی در تخمدان ها حتی با سطح بسیار پیشرفته و سخت درمان شده است و بارداری خانم ممکن شده است.


تفاوت کیست تخمدان با سندرم تخمدان پلی کیستیک

این دو اختلال زنانه تقریبا شبیه به یکدیگر هستند و علائم یکسانی دارند که باعث می شود خانم ها این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند. در تفاوت هایی که می توان برای این دو تعریف کرد این گونه است که:

کیست تخمدان تقریبا در تخمدان تمامی خانم ها وجود دارد. این کیست ها در اثر چرخه قاعدگی و یا زایمان به وجود می آیند که کاملا بدون عوارض هستند و خطری ندارند و پس از مدت کوتاهی از بین می روند.افرادی که به کیست تخمدان مبتلا هستند وضعیت بهتری نسبت به افراد دارای سندرم تخمدان های پلی کیستیک دارند. در واقع کیست های تخمدانی سطح ساده ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. اما در سندرم تخمدانی، وضعیت کمی دشوار تر است و زندگی فرد دچار فراز و نشیب های بسیاری می شود. این سندرم تعادل هورمون های بدنی فرد را بر هم می زند و سبب به وجود آمدن اختلال هایی در فعالیت طبیعی بدن می شود. کافی است برای به دست گرفتن این سندرم و درمان آن مراقبت های لازم را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید.


تنبلی تخمدان پلی کیستیک چقدر خطرناک است؟

این عارضه بسیار شایع میان بانوان، آن ها را با مشکلات زیادی همراه می‌سازد که امروزه با پیشرفت تکنیک های پزشکی، قابل درمان است.


آیا تخمدان پلی کیستیک به طور طبیعی از بین می‌رود؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک به طور خود به خود از بین نمی‌رود حتی این مورد در خانم هایی که در دوران یائسگی قرار دارند و در واقع یائسه هستند نیز دیده می‌شود. بنابراین همه خانم های مبتلا به این عارضه باید توجه داشته باشند که با مشاهده علائم، پیگیری لازم انجام دهند تا درمان صورت گیرد.


درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک

از آنجایی که پلی کیستیک بودن تخمدان قابل حل می باشد؛ پس درمان قطعی هم برای آن وجود دارد.

- مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و سونوگرافی، مصرف داروهای تجویز شده پزشک به طور منظم
- اقدام به کاهش وزن به طور جدی
- انتخاب یک سبک زندگی متفاوت و سالم و انتخاب رژیم غذایی سالم و موثر
- انجام درمان های لیزری
- مصرف داروهایی برای تحریک تخمک گذاری مانند متفورمین، کلومیفن و گنادوتروپین
- انجام ورزش های روزانه و متناوب

به یاد داشته باشید که اگر تمام روش های درمانی بالا، در کنار یکدیگر و به طور منظم و دقیق انجام شوند؛ قطعا تاثیر بیشتر و قطعی تری خواهند داشت. درمان شما در این بیماری کاملا به اراده و خواسته شما بستگی دارد. هیچکس به اندازه خود شما در درمان این اختلال نقش نخواهد داشت.


درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

علاوه بر داروهای و درمان های گیاهی، داروهای شیمیای بسیاری وجود دارند که تخمدان های پلی کیستیک را درمان می کنند. قرص متفورمین یکی از قرص هایی است که برای درمان و کاهش تنبلی تخمدان بسیار موثر می باشد.این قرص در واقع یک داروی مناسب برای تعادل سازی انسولین بدن می باشد. اما بسیاری از متخصصان آن را برای درمان کیست های تخمدان تجویز می کنند. دلیل تجویز این قرص این است که با تنظیم شدن و متعادل شدن انسولین، میزان ترشح هورمون ها تنظیم می شود. اگر مصرف متفورمین به همراه تغییر سبک زندگی مانن کاهش وزن و انتخاب وعده های غذایی سالم باشد، بسیاری از اختلالات را مانند قاعدگی نامنظم، ناباروری و … از بین می برد.


درمان تخمدان پلی کیستیک برای بارداری

فولیکول یا کیست های به وجود آمده در تخمدان می توانند بارداری خانم ها را دچار اختلال کند اما این موضوع قابل حل می باشد.

- اولین راه این است که در صورت داشتن تنبلی تخمدان به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت و شدت بیماری شما بررسی شود.
- در مرحله بعدی باید به مصرف داروها و روش های درمانی که پزشکتان توصیه کرده است، عمل کنید.
- در کنار این موارد؛ اگر دچار اضافه وزن هستید، حتما زیر نظر پزشک یک رژیم صحیح را برای کاهش وزن برگزینید.
- حتما طی زمان های مقرر شده ای وضعیت خود را چک کنید تا از پیشرفت ها و یا عدم روش های موفق خود آگاه شوید.


درمان تخمدان پلی کیستیک در بانوانی که قصد بارداری ندارند!

اغلب افرادی که به دنبال درمان تخمدان پلی کیستیک هستند، درنهایت قصد باردار شدن دارند اما گاهی خانم های مراجعه کننده دارای این بیماری، قصد بارداری در آینده ندارند. درمان برای این افراد کمی متفاوت بوده و بیشتر روش های دارو درمانی هورمونی برایشان در نظر گرفته می‌شود. دارو های هورمونی برای درمان PCOS نظم را در قاعدگی افزایش داده و از بروز سرطان جلوگیری و موجب جلوگیری از بارداری نیز می‌شوند.


تفاوت تنبلی تخمدان و سندروم تخمدان پلی کیستیک

درواقع باید بدانید که تنبلی تخمدان با سندروم تخمدان پلی کیستیک هیچگونه تفاوتی ندارد ولی این عارضه میان مردم با نام تنبلی تخمدان شناخته می‌شود. سندروم تخمدان پلی کیستیک اصطلاح پزشکی این عارضه بوده و عوارض آن بسیار ناخوشایند است و توصیه می‌شود که در صورتی که علائمی در این رابطه مشاهده کردید حتما سریعا پیگیری نمایید.


جمع بندی مقاله

PCOS یا تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات شایع ناباروری در زنان است. کسب آگاهی های لازم از این بیماری و درمان های پیشگیرانه برای خانم ها بسیار مهم است. رژیم غذایی سالم، ورزش و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی جزء درمان های پیشگیرانه رایج و موثری می باشند. علت اصلی این عارضه هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما با تشخیص زودهنگام بیماری و کاهش وزن می توان از بروز عوارض بلند مدت آن جلوگیری کرد.





دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)